lördag 12 december 2009

pojkar och flickor...

Befann mej på Hemtex idag när jag plötsligt hör en liten pojke i ca 4 års åldern som säger...Mamma, jag önskar mej ett SÅNT täcke!!! Pekar på ett rosa Hello Kitty påslakan. Mamman säger...men du...ROSA är faktiskt för flickor och pojkar har BLÅTT, vet du väl....

Jag stannar upp och försöker fånga hennes blick men lyckas inte...när de går därifrån hör jag pojken säga...jag önskar mej det iallafall....detta säger han dock inte med samma glädje i rösten..

Vad är det vi gör med våra barn? Vilka roller tilldelar vi dem och varför? Av rädlsa? VAD skulle FOLK säga om killen gick omkring med rosa strumpor!? Det gör faktiskt min son ibland. Lille A, 4 år villle väldigt gärna ha just rosa strumpor och jag kunde inte se något FEL i detta utan köpte ett par till honom....måtte det gå vägen för honom i framtiden iallafall....

2 kommentarer:

  1. Håller fullständigt med du!!!
    Hörde o såg en liknande incident i en sportaffär - fast då gällde det märkesskor - där lillkillen blev störtförälskad i det billigaste o färggladaste skoparet, medans mamman prompt skulle pracka på honom ett par enfärgade trista Puma/Reebookskor... 'whatever'... "Seeeee så fiiiina dessa skorna är, det är ÄKTA Puma".... bla bla. Vad bryr sig en liten 3-4åring liksom???
    Samma sak hände där - mamman köpte märkesskorna medans lillgrabben blev duktigt besviken....
    Återigen - vad är det vi präntar i våra kloka ungar???


    Kram, Sonja

    SvaraRadera
  2. När jag var lliten brukade jag klä mina bröder i klänningar, och sminka dem. Mamma sa att jag inte fick göra så, hon var rädd att de skulle bli homosexuella... Men det blev de ju inte. Äh, tycker sånt är så löjligt! Vad är det som säger att killar inte gillar rosa, blommor och annat "gulligt"? Och tjejer kan klä sig i blått och gilla bilar liksom. Jag tycker istället att man ska uppmuntra att de inte följer "mallen", folk som går sin egen väl är bra mycket mer intressanta oftast!
    Tack för kommentaren i min blogg! =)

    SvaraRadera